استفاده از سلولهای Tتنظیمی درایمونوتراپی دیابت نوع 1 و بازگشت توانایی تولید انسولین

 26 نوامبر2015- محققان دانشگاه Yaleو دانشگاه کالیفرنیا نشان دادند که با تقویت سیستم ایمنی بدن می توان توانایی تولید انسولین را به بدن بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 بازگرداند.

پرفسور بلواستون و گروهش از دانشگاه کالیفرنیا اعلام کردند که چگونه استفاده از سلولهای Tتنظیمی (Tregs) که حملات سیستم ایمنی را به سلولهای بتا کاهش می دهد- درفاز اول کارآزمایی ایمونوتراپی نتایج موفقیت آمیزی را سبب گردید.

 دراین کارآزمایی، 14 بیمار مبتلا به دیابت نوع 1 (18 تا 43 ساله) تعداد زیادی سلولهای  Tregدریافت  کردند. این افراد به 5 گروه تقسیم شدند، دانشمندان به گروه اول حدود پنچ میلیون سلول Tregو به گروه چهارم تقریباً 2.6  میلیون از سلولهای Tregدادند.

این اولین مطالعه از نوع خود درآمریکا است که تعداد زیادی از سلولهای  Tregاز بدن افراد شرکت کننده گرفته شده و درآزمایشگاه  تعداد آنها را افزایش داده و مجدداً به سیستم گردش خون هر یک از بیماران تزریق می گردد. به این روش isolation and expansion  ex vivo  می گویند( روش جدا سازی وتکثیرخارج ازبدن).

 دانشمندان می گویند: 25 درصد ازسلولهای تزریق شده پس از یک سال هنوز در خون بیماران وجود دارند وهیچیک از بیماران  دچار هیچ عارضه ی جانبی جدی نشدند.

یکی از شرکت کنندگان در این کارآزمایی که 4 سال قبل دیابت نوع 1 در او تشخیص داده شده بود می گوید: مداخله ی Tregبا هدف جلوگیری از پیشرفت دیابت نوع 1 برای افرادی مانند من که نیاز به تزریق روزانه ی انسولین داشته و درتمام عمر خود از بروزعوارض دیابت نگران هستند یک اقدام واقعاً پیشگامانه  با پتانسیل بسیار زیاد است.

دکتر بلواستون  می گوید: ما به طور سنتی برای دیابت نوع 1 از داروهای سرکوب گر سیستم ایمنی  استفاده می کنیم اما این آزمایش راه جدیدی را  برای جلوگیری از حمله ی سیستم  ایمنی به  بدن به ما نشان داد. با استفاده از سلولهای Tregsمی توانیم سیستم ایمنی را باز آموزی کرده و تغییری واقعی دراین بیماری ایجاد کنیم.

بدنبال نتایج موفقیت آمیز فاز اول این کارآزمایی یک شرکت داروسازی بنام Caladrius– شرکتی در نیوجرسی – برای فاز دوم کارآزمایی Tregبروی افراد مبتلا به دیابت نوع 1 درحال برنامه ریزی است.

تحقیقات مرتبط با سلولهای Tتنظیمی به طور مداوم  برای مقابله  با دیابت درحال گسترش است. دراوایل این ماه، محققان موسسه ی تحقیقاتی Salkاعلام کردند نوع چهارم دیابت را یافته اند، آنها در بررسی های خود دریافتند در افرادیکه  در سنین بالا به دیابت مبتلا می شوند تعداد سلولهای Tتنظیمی  بطور غیرطبیعی  درمقایسه  با دیابت مرتبط با چاقی بالاتر است.

یافته های تحقیق اخیر در مجله ی Science Translational Medicineمنتشر شد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2015/nov/use-of-treg-cells-in-type-1-diabetes-immunotherapy-could-restore-insulin-production-93998316.html